Jul 25 2010

De opkomst van de New Age beweging


Een typisch eindtijdverschijnsel is de opkomst van de New Age beweging. Deze club heeft zich ten doel gesteld, te komen tot de afsluiting van wat men noemt ‘het donkere en gewelddadige tijdperk van het christendom’ en over te gaan naar het tijdperk van ‘Vrede, liefde, eenheid en de “Verlichte mens”. New Age betekent letterlijk “Nieuw Tijdperk” en is dan ook niet zomaar een beweging, maar een bewust gekozen denkwijze om alles wat met het christelijke erfgoed en de christelijke normen en waarden te maken heeft, te vernietigen.

Volgens diverse hooggeplaatste New Agers komt het christelijke tijdperk in 2012 tot een eind en zal het worden opgevolgd door het Aquarius tijdperk. http://www.aquariusage.com/index.cfm?newsid=643&read=1
In brede New Age kringen wacht men op de verlichte ‘hoge meester’ en ‘transcendente leider’.Volgens de New Age komen alle godsdiensten uit een oerstroom van het menselijk denken en daarom zijn alle religies op aarde welkom onder hun paraplu. De New Age filosofie is terug te vinden bij alle groepen waar de dialoog tussen de wereldgodsdiensten plaatsvindt. Een onderzoek in Amerika naar de invloed van de New Age filosofieën heeft aangetoond dat New Age organisaties ook de VN als een belangrijke schakel zien bij het tot stand komen van hun doelstellingen. Diverse leden van de Rockefeller familie vertonen grote interesse voor de New Age filosofieën. Zij stimuleren dit gedachtegoed krachtig in allerlei organisaties waar hun macht van invloed is, zoals in de Verenigde Naties. De doelstellingen van de New Age beweging zou een ernstige waarschuwing moeten zijn aan het adres van de christenen want de weg die het ingeslagen is, is niet de weg die God de mens wijst. God maakt juist duidelijk dat Hij de raad der volken verbreken zal.
De Here heeft de mens van tevoren gewaarschuwd dat in de tijd van de opkomst van de antichrist, allerlei duistere religies en occulte mediums de aarde zullen overspoelen. Mensen die niet meer volledig in Gods Woord geloven, worden ook niet meer door Gods Geest verlicht waardoor er automatisch een stijgende belangstelling gaat ontstaan voor het occulte en het bovennatuurlijke. De wereld wordt overspoeld met spiritualiteit en meditatie en zijn de moderne toverwoorden geworden. De kracht van de eigen geest daar draait het allemaal om. “Heeft men deze kracht goed ontwikkeld dan kunnen ouders zelfs communiceren met de ziel van het nog ongeboren kind. Meditatie is dé methode om al je zintuigen te concentreren om de wereld te zien met de ogen van de ziel. Zo kan men in contact treden met overledenen en wordt hun aanwezigheid nadrukkelijk gevoeld” zo zeggen de ingewijden. De gebeurtenissen ontwikkelen zich precies zoals Gods tegenstander zich dat heeft voorgesteld. Het gaat hier niet meer over God en de Here Jezus, maar om de universele liefde: de god in ons liefde.
Tegenover de waarheid van Gods Woord staat de leugen van de tegenstander verwoord in de New Age beweging. Volgens de New Agers mag geen enkele religie exclusiviteit claimen zoals het christendom dat doet. De volmaakte religie zou bij de New Age te vinden zijn die zegt dat de mens zelf god kan worden: god moet niet buiten de mens gezocht worden, maar in de mens zelf. Het is een kracht, zo zegt men, die in ieder mens aanwezig is. Ieder mens is als het ware een god in de maak. Dat begon al in Genesis 3, waar de slang tegen Eva zegt: “Er is een mogelijkheid om gelijk te worden aan de Allerhoogste; luister maar naar mij.”Daarmee begon de opstand tegen God. Deze aloude leugen van Satan dat de mens zichzelf kan verlossen om daarna gelijk aan de Zoon van God te worden, ziet hij door de New Age beweging verwezenlijkt. Het aantal New Age sympathisanten loopt inmiddels in de miljoenen. Vrijwel alle religies waaronder het vervalste christendom en stromingen van occulte mystiek zijn terug te vinden onder de paraplu van de New Age beweging. De bijeenverzameling is in volle gang.
Een groot aantal visionaire schrijvers, wetenschappers en sociale theoretici geloven dat 2012 de drempel is van een tijd van versnelde planetaire veranderingen. Sommige spirituele leiders geloven dat het de stuwkracht is voor een grote spirituele ontplooiing. Het New Age blad ‘Innerchange’ schreef enige tijd geleden in verband hiermee over het ‘Lucifer archetype’, de nieuwe mens die zich in en na 2012 zal gaan openbaren in iedereen die hier klaar voor is.
De New Agers noemen zichzelf de “Witte Loge” de aardse vertegenwoordigers van de Kosmische Loge. Zij zeggen dat de “Verheven Hemelse Meesters” op aarde zijn teruggekeerd om een kernregering te vormen. Hun taak is het de “Zwarte Loge” bestaande uit aanhangers van de Bijbelse God, te bekeren. Deze lieden worden gezien als bijgelovige fanatiekelingen. Hun slechte karma, zo zeggen zij, vormen een hinderlijk obstakel voor de verdere evolutionaire ontwikkeling van de aarde. De algemene leiding is in handen van “Sanat Kumara”(Satan) de “Heer der wereld” die ook wel de “Ene Inwijder”de “Jongeling van oneindige zomers” en de “Oude der dagen” wordt genoemd. http://www.sanatkumara.info/ Volgens de New Agers is hij de koning en de vader in de hemel. Volgens de New Age theosoof Dane Rudhyar is Sanat Kumara één en dezelfde persoon als de Bijbelse Satan. ‘Satan is een anagram voor Sanat Kumara, die in de esoterische filosofie van India het wezen is dat de mensheid het vuur van zelfbewustzijn, onafhankelijkheid en het individuele gaf.’
De zegslieden van de New Age zeggen dat de aarde spoedig door de chaos van een ‘ reinigingsproces’ heen moet gaan. Dit noemt men de wereldwijde zuivering of reinigingsactie. Christenen die weigeren met hen mee te doen staan boven aan de lijst van degenen die ‘weggezuiverd’ moeten worden omdat ze de ‘echte vrede’ in de weg zouden staan. In het artikel http://www.cuttingedge.org/news/n1052.html werd uit de doeken gedaan dat er al in het begin van de jaren ’90 een aantal New Age concepten waren, en één ervan ging over ‘de verdwijning van miljoenen christenen van deze planeet.’ Occultisten kijken daarom uit naar deze gebeurtenis, hierop geattendeerd door hun ‘geleidegeesten’, wat niets anders dan duivelse demonen zijn. In het begin van 1987 begonnen deze geleidegeesten de belangrijkste leiders van de New Age en Nieuwe Wereld Orde op de hoogte te stellen van een spectaculaire gebeurtenis, die kort na het verschijnen van de New Age Christus (de antichrist, en/of het ‘Christus bewustzijn’) zou gaan plaatsvinden. Volgens deze spirituele geesten zouden op het moment van het verschijnen van ‘De Christus’, vele mensen over de hele wereld hier niet ‘klaar’ voor zijn en daarom naar een andere “Dimensie” worden gezonden om daar ‘heropgevoed’ te worden .
Men wil zich ontdoen van hen die zich tegen de komende New Age Wereld Orde zullen verzetten. Volgens de demonische geesten is dit noodzakelijk, om een nieuwe hemel en een nieuwe aarde vol vreugde tot stand te brengen. De New Age wereldreligie voldoet aan alle criteria van de valse kerk die in de laatste dagen zal optreden. De New Agers beweren dat de mensheid aan de drempel staat van een Nieuwe Orde, het grote ontwaken. Openbaring 17 laat zien dat er een satanisch religieus systeem zal heersen over alle rassen, volken, stammen en talen, en vol zal zijn van gruwelen en onreine dingen. Het zal een herleving zijn van de mysteriereligie van het oude Babylon, voordat de taal door God werd verward.
 
De kern van de New Age filosofie is dat iedereen de waarheid voor zichzelf moet bepalen. Alle religies zijn goed behalve dat van het Judaïsme en het christendom die volharden in hun geloof in Gods Woord en daarom moeten die worden bestreden en afgeschaft. Hoewel voor velen de New Age slechts een geestesgesteldheid en een persoonlijke manier van leven betekent, schuilt achter deze beweging een immens gevaar. Zij die de Here Jezus lief hebben dienen op te passen voor de afleidingsmanoeuvres die de New Age beweging teweegbrengt. Mensen die hun god-zijn al beheersen zijn volgens de New Agers opgeklommen tot een hogere vibratie en hebben niet langer een lichaam nodig. Het zijn geesten geworden die de titel dragen van “Meesters der Wijsheid.” Deze geesten (demonen) hebben bepaalde mensen op aarde uitgekozen waaraan zij hun kennis doorgeven. Zo gaf de Tibetaanse demon ‘Djwahl Khul’ zijn boodschap door aan Alice Baily. http://www.conspiracyarchive.com/NewAge/Alice_Bailey.htm Doel is om zo’n ingewijd medium bindend de gedachten van Satan op te leggen om deze vervolgens als ‘openbaring’ aan de hunkerende mensheid door te geven. Dit contact tussen het menselijke medium en de geleidegeest van Satan heet ‘channelen’ of ‘schakelen’. Er zijn een groot aantal ‘schakelende’ geesten en mediums bekend.
Zoals christenen een naam hebben bij God, die geschreven staat in het Boek des Levens, zo zijn er ook mensen die een naam hebben in het rijk der duisternis. Zij krijgen vanuit die wereld allerlei gaven en occulte inspiratie toebedeeld en genieten een zekere ‘bescherming’ van hun ‘Meesters’ (demonen). Tot de meest bekende woordvoerders van de ‘Meesters’ behoren Alice Baily en Helena Blavatsky. Blavatsky werd in 1831 als Helena Petrovna von Hahn geboren in Rusland. Tijdens omzwervingen in Constantinopel, Kiev en Parijs, waarbij zij enige tijd in een circus werkte, kwam Blavatsky in contact met de occulte tradities. Naar haar zeggen begonnen zich in deze periode haar paranormale gaven te openbaren. In 1875 stichtte zij samen met H.S. Olcott de Theosofische Vereniging ter bevordering van de studie der theosofie en ter verspreiding van de theosofische opvattingen. Dertien jaar later werd deze Amerikaanse afdeling omgedoopt tot de ‘Arische Theosofische beweging’. Blavatsky bevond zich toen al in India waarin 1882 het internationale hoofdkwartier te Adyar bij Madras werd gevestigd.
Het woord theosofie, dat letterlijk ‘wijsheid van God’ of ‘wijsheid aangaande God’ betekent, is alle eeuwen door gebruikt in geschriften van theologen en filosofen. http://www.theosofie.net/theosofie/theosofie.html Het is weer te geven als een vorm van bovennatuurlijke kennis van of inzicht in God en het goddelijke, zoals die in de eerste eeuwen van het christendom tot ontwikkeling is gekomen in het gnosticisme. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnosticisme De theosofie kent geen God zoals de christelijke leer. Het hoogste beginsel kan met woord en denken niet benaderd worden. In engere zin wordt met het woord theosofie sinds 1875 de levensbeschouwing van Helena Blavatsky bedoeld. De vereniging heeft thans afdelingen in meer dan 60 landen die allemaal ten dienste staan van de New Age beweging. Blavatsky kwam in India in contact met de leer van het karma en reïncarnatie en trad in 1884 toe tot de rijen der boeddhisten. Zij meende zodoende in de buurt te kunnen komen van wat zij de ‘Grote Witte Broederschap’ noemde. Ze geloofde dat deze groep geheime meesters zich in de Himalaya ophield. Blavatsky beweerde dat de occulte kennis uit haar boeken was ingefluisterd door deze geheime meesters. Eén van hen noemde Blavatsky ‘Koot Hoomi’ al bestaan er veel geruchten dat zij deze naam zelf bedacht.


Helana BlavatskyUiteindelijk legde zij zich toe op het schrijven dat leidde tot o.m. het boek “De Geheimleer” dat tussen 1888 en 1891 in twee delen verscheen en als haar belangrijkste occulte studie geldt. http://www.theosociety.org/pasadena/sd/sd-hp.htm De New Agers noemen het de meest uitgebreide bron van esoterische wijsheid. Het eerste deel van dit 1300 pagina’s tellende werk bestond uit een occulte visie over het ontstaan van de kosmos, de Kosmogenesis. http://en.wikipedia.org/wiki/Cosmogenesis  Het tweede gedeelte handelde over de oorsprong van de menselijke rassen, de Antropogenesis. Theosofen wekken bij voorkeur de indruk dat Blavatsky het allemaal zo kwaad niet meende en dat haar rassenleer zelfs uitging van een verbroedering tussen rassen. Maar de indeling tussen ‘Übermenschen ‘Untermenschen’ was in haar denken al nadrukkelijk herkenbaar. En dat het Joodse volk voor haar tot die laatste groep vormden is eveneens duidelijk. In de ‘Geheime leer’ geeft zij daar een uiterst negatief beeld van. Materialisme, zelfzucht en zinnelijkheid waren volgens Blavatsky specifiek Joodse kenmerken. In haar ogen waren Joden een lager ras, dat niet in staat was om de materie in dienst te stellen van het spirituele leven. Alleen het Arische ras was hiertoe in staat. Aangezien de mate van spiritualiteit voor Blavatsky de waarde van een ras bepaalde, was het Arische ras voor haar het verst geëvolueerd en waren de Joden minderwaardig. Door dit soort beweringen trok zij de aandacht van allerlei racistische groeperingen waaronder die van de nazi’s.
Zo werd Adolf Hitler een grote liefhebber van haar boek ‘De Geheimleer’. Volgens ingewijden raakte hij volledig in de ban van de occulte geheimen van de theosofische beweging. Hitler was lid van het Thule-genootschap, waar de satanist Aleister Crowley en top-nazi’s als Hesse en Eckhart mee verbonden waren. Zij onderhielden nauwe contacten met de Illuminatie en de theosofen van Blavatsky. Stromingen binnen de New Age zeggen dat Hitler één van hen was omdat hij uit dezelfde bronnen putte, dezelfde doelstellingen had en met dezelfde methoden werkte. Dat gold overigens voor de hele top van de nazi-beweging met haar satanische rituelen. De Hitler-kliek werd volkomen door het kwade overschaduwd en beheerst. Kenmerkend voor Hitler en zijn trawanten waren hun aanvallen van woede en schizofrenie. Zij waren zo van de duivel bezeten dat ze regelmatig in demonische razernij vervielen. Tijdens een dergelijke aanval zou Hitler een visioen hebben gehad die bij hem dodelijke angst had veroorzaakt. Hij zou een beeld hebben gezien van het komende beest, angstaanjagender en vele malen gewelddadiger dan zijn eigen duivelse regiem.
Blavatsky verafschuwde God, Jezus en het christendom. Ze ging zover, dat ze beweerde dat Satan een onschuldig slachtoffer was van Gods grillige en buitensporige toorn. De invloed van de Theosofische Vereniging hield niet op bij de nazi’s. Vandaag heeft de theosofische leer van Blavatsky veel invloed op de New Age beweging en daaraan verbonden religies en sektes. Zeker als in aanmerking wordt genomen dat de Theosofische Vereniging een belangrijke katalysator was bij de wederopleving van het gnostische denken, is deze stroming een uiterst belangrijke invloed op het moderne occultisme.
De eerder genoemde Alice Baily (1880-1949), was een vurige aanhangster van Lucifer en een van de meest invloedrijke grondlegsters van de New Age beweging en heeft een ontzaglijke invloed gehad op de filosofische/religieuze benaderingen van mensen die in hoge posities, ook binnen de VN, de wetten ontwierpen/ontwerpen en de strategieën uitzetten. Ze ontving in trance boodschappen van een geleidende geest die ze in veel boeken neerlegde. De geest, “The Tibetan,”onderscheidde twee soorten mensen. ,,Een uitstervende soort die nog leeft volgens de oude waarden, van een profeet en een Bijbel en de andere groep die bevrijd zijn van de knellende banden van het christendom: de ‘Nieuwe Tijd’ mensen.” Het doel van de Tibetan was/is duidelijk om Jezus Christus te onttronen en Lucifer op de troon te zetten. Baily sprak zeer denigrerend over Jezus en het christendom, en ook over Joden en negers. Zij noemde Lucifer de gebieder der mensheid. Zij was zo gecharmeerd van Lucifer dat zij in 1920 literatuur begon te drukken en te verspreiden onder de naam “Lucifer Publishing Company”. Deze naam werd later vanwege publiek protest veranderd in Lucis Trust LTD. De naam Lucis is naar men verondersteld een samentrekking van Lucifer+Isis. ( Isis was de Egyptische moedergodin). Het huidige Lucent Technologies is hier weer van afgeleid. Lucent op haar beurt heeft een duidelijke binding met de naam Lucifer. Lucent betekent: “het stralen van licht”. Het logo van het bedrijf is een vuurrode cirkel, een symbool van de zon. Het licht van de zon wordt door occultisten gezien als het licht van Lucifer, hun satanische godheid. Lucis Trust is direct verbonden met de Verenigde Naties.


Alice Baily.De”Verheven Meesters” hadden Baily verteld dat de wereld klaargemaakt moest worden voor de komst van een Nieuwe Wereld Orde die onder leiding zou komen te staan van de Wereldleraar “Maitreya”. Maar deze Maitreya is niemand anders dan een marionet van Lucifer. Maar daarover in een volgende nieuwsbrief meer.
Volgens de New Agers zijn Lucifers bedoelingen verkeerd begrepen en zelfs bewust gelasterd, eerst door het volk van Israël en later ook door de christenen. Lucifer-zo zeggen zij- is het allerhoogste wezen. Hij is de schepper van alle leven en de evolutie daarvan. Hij is de schepper van alle genieën die de mensheid heeft gekend. Straks zal onder zijn leiding de “Nieuwe Eeuw” definitief worden ingevoerd. Ieder mens zal zich aan zijn plannen dienen te onderwerpen.
Vooraanstaande New Agers zeggen dat de aarde nog een pijnlijke ingreep te wachten staat omdat de mentaal gestoorden, het menselijk afval ( echte christenen) gevaarlijk worden geacht voor de uitvoering van het nieuwe wereldsysteem. “Er is een chirurgische ingreep nodig om van de infectie af te komen” schrijft Alice Baily in ‘Onderwijs in de Nieuwe Tijd’. De Bijbel spreekt over machthebbers die een heel korte tijd zullen regeren, maar dan zelf vernietigd worden. Die machthebbers willen niets liever dan de ware christenen de mond snoeren, zodat hun woorden geen werkelijkheid zullen worden. Maar niets kan de vervulling van de Bijbelse profetie tegenhouden. Kennis van Gods Woord, het doordrongen zijn van de Bijbelse waarheid, is een dagelijkse training om het wereldgebeuren vanuit goddelijk perspectief te zien. Een vast geloof in de aanstaande wederkomst van de Here Jezus, stelt de mens in staat om over bovenmenselijke krachten te beschikken en zich te weren tegen de door en door antichristelijke filosofieën. Het is niets anders dan een hersenspoeling van de occulte machten.
Overige Bronnen: Zie voor informatie over Alice Baily : www.servingthenations.org . http://nl.wikipedia.org/wiki/New_age_%28beweging%29 Nicholas Goodrick-Clarke, The Occult Roots of Nazism, New York University Press, New York, 1992. http://www.aquariusera.nl/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=55:de-aquarius-samenzwering&catid=42:filosofisch&Itemid=59 Joseph, Lawrence E. (2007). Apocalypse 2012: a scientific investigation into civilization’s end. New York:Random House. Citaten uit “Hoefgetrappel van de Eén-Wereld religie”, R.H.Matzken, Studiedag Het KNP, 22-11-2003. The Hidden Danger of the Rainbow, Constance Cumbey http://video.google.com/videoplay?docid=8937919448007045479# . The Christ Conspiracy, Acharya S.The Council for a Parliament of the World’s Religions (CPWR) . Pat Robertson, The New World Order, 1991. T.Alexander: Make the UN a World Government, The Independent, 9-6-99. Citaten uit “De tentakels van de theosofie” Studiedag Het KNP, 16-11-2002.

Bron: www.franklinterhorst.nl
Vrede zij u,
Henk

65 responses so far


Bookmark and Share

65 Responses to “De opkomst van de New Age beweging”

  1.   marieson 25 Jul 2010 at 19:00

    Poeh. dat is een heel verhaal. Bedankt voor de duidelijke uitleg.
    God spreekt ook nu nog. Niet alleen de ‘geleidegeesten’ tot de mensen die geinteresseerd zijn in de werken van het kwaad. De God van de bijbel wil spreken tot elk van Zijn volgelingen. We hebben Hem hard nodig de komende tijd. Als wij Hem verstaan kunnen we bewaard worden voor veel ellende. Want Hij waarschuwt en spreekt omdat Hij de mensen liefheeft.

  2.   Kerkgangstaon 25 Jul 2010 at 22:50

    Sodeknetters, dit is inderdaad een lang stuk zeg! ;-)

  3.   Wimon 25 Jul 2010 at 22:58

    Ik lees altijd alle artikelen van Franklin ter Horst. Erg boeiend. Deze stond ook al op http://www.endtimes.punt.nl.

  4.   Dawnon 25 Jul 2010 at 23:35

    Wat te denken van dit: http://www.wanttoknow.nl/overige/het-avatar-festival-kom-je-ook/
    een avatar festival?? Ben ik nu de enige die dit een enge ontwikkeling vind?

    Nu heb ik inderdaad de film niet gezien en msschien begrijp ik daarom deze ontwikkeling niet zo goed. Wat is jullie mening?

  5.   Rob ter Horston 26 Jul 2010 at 10:21

    ‘New Age betekent letterlijk “Nieuw Tijdperk” en is dan ook niet zomaar een beweging, maar een bewust gekozen denkwijze om alles wat met het christelijke erfgoed en de christelijke normen en waarden te maken heeft, te vernietigen.’

    Zijn wel heel beschuldigende woorden, zeker gezien de jaartallen van personen en boeken die hier genoemd worden…

    New Age heeft letterlijk niks te maken met deze beweringen. Misschien dat een kleine groep er ‘misbruik’ van maakt, of dat het ‘christendom’ nog een nieuwe vijand nodig heeft naast de islam.

    Het is weer een stukje psychologische beinvloeding, zodat mensen toch een rare smaak in de mond houden bij ‘new age’…

    Zouden ‘new agers’ niet mensen mensen kunnen zijn, die geen, of steeds minder vertrouwen hebben in de kerk en de politiek, en de ‘oplossing’ meer bij zichzelf zoeken?

  6.   bason 26 Jul 2010 at 10:31

    @rob

    Een kenmerk van new age is, dat het een occulte beweging is

  7.   Rob ter Horston 26 Jul 2010 at 10:51

    @ Bas

    Al het andere dan alleen het christendom, is bij voorbaat voor jullie al occult…

  8.   RaiN (Beheerder)on 26 Jul 2010 at 11:01

    “Al het andere dan alleen het christendom, is bij voorbaat voor jullie al occult…”

    ja dus??

    zo denken wij, zo zijn er ook mensen die zichzelf vrijdenker noemen en er hun eigen visie op na houden en deze proberen op te dringen aan ons, ons verwijtend dat wij onze visie willen opdringen, dus wat is het verschil in deze dan tussen ons en de “vrijdenker” ?

    de pot verwijt de ketel…

  9.   bason 26 Jul 2010 at 11:34

    De term ‘new age’, klinkt onschuldig, waar zou je je druk om maken, zou je bijna denken. Maar de waarheid is anders. Ik noem het onder een ‘valse vlag’ mensen misleiden…..

    Wat valt nou precies onder ‘new age’ dat iemand tarot legt, is nogal onschuldig, maar gaat men verder, bijvoorbeeld ‘het oproepen van geesten’ dan sla je ECHT de verkeerde weg in, het wordt bijna ‘gewoond gevonden’ omdat dit soort praktijken uit te voeren, kijk maar op de tv en je ziet wat ik bedoel.

  10.   bason 26 Jul 2010 at 11:44

    @ Bas

    Al het andere dan alleen het christendom, is bij voorbaat voor jullie al occult… (quote rob)

    Onzinnig argument, ik had het van jouw wel wat scherper verwacht.

    -Occultisme is slechts een verzamel naam voor diverse praktijken volgens mij komt dit woord uit het latijn, dus geen verzinsel van deze tijd.

    -Occultisme is synoniem voor esoterie.

    Geef alleen maar de feiten weer, van de betekenis van het woord occultisme, meer niet…

  11.   Sjaakon 26 Jul 2010 at 13:27

    @ Rob ter Horst,

    Ik ben het hier helemaal mee eens.. Op endtimes werd ik maar gelijk gedoemd te branden in de (eeuwige) hel omdat ik hetzelfde standpunt had..

  12.   Dawnon 26 Jul 2010 at 13:42

    Zou het niet zo kunnen zijn dat de New Age een beweging is die bewust in het leven in geroepen en ons te doen geloven dat het verlichting zou moeten geven? Waarom ineens zoveel aandacht naar dit fenomeen? Volgens mij moet het ene plaats maken voor het andere, maar in essentie is de machtsstructuur weer piramidevormig. D.w.z. er hebben mensen baad bij om dit te ‘verkopen’, zolang sommige mensen er baad bij hebben is het ego-isme en heeft het weinig te doen met god(sdienst).
    Sjaak; die opmerking van de ene persoon op endtimes is maar een mening van 1 persoon, niet meteen van een hele stroming…

  13.   Sjaakon 26 Jul 2010 at 13:46

    @ Dawn,

    [quote]Sjaak; die opmerking van de ene persoon op endtimes is maar een mening van 1 persoon, niet meteen van een hele stroming…[/quote]

    Ik ben blij dat je dit zegt want precies hetzelfde geldt voor de new age.. New age wil niet zeggen dat alle New agers tarotkaarten leggen, occulte rituele uitvoeren, lid zijn van geheime genootschappen en alle christenen willen opruimen.. Dat suggereert dit artikel wel en dat vind ik een beetje jammer..

  14.   bason 26 Jul 2010 at 14:03

    @sjaak

    Kom dan met voorbeelden

  15.   Dawnon 26 Jul 2010 at 15:02

    @sjaak
    Nee, niet alle New Age aanhangers zullen tarotkaarten leggen, occulte rituelen uitvoeren etc. Maar diegene die het de mensheid heeft opgedrongen weten maar al te goed dat het een verdeel en heers kwestie betreft. New Age als zodanig bestaat ook niet, het is een woord en wordt verkocht als illusie, de denkbeeldige gedachtegang van verlichting. Zoiets als Disneyland of MacDonalds, van buiten hip trendy en bling-bling, van binnen errug verrot! Dus extra waakzaamheid is op z’n plaats zou ik zeggen.

  16.   Rob ter Horston 26 Jul 2010 at 22:15

    @ Rain

    Welke visie probeer ik jullie op te dringen?

  17.   Rob ter Horston 26 Jul 2010 at 22:22

    @ Bas

    Is toch zo?

    Men loopt maar hel en verdoemenis te roepen, terwijl het christendom net zo begonnen is. Toen riepen andere geloven ook hel en verdoemenis tegen het opkomende christendom, zeker toen ze steeds meer aanhangers kregen, en gezien werden als een steeds groter gevaar. Vandaar ook de vele vervolgingen toendertijd.

    Herhaalt de geschiedenis zichzelf?

  18.   RaiN (Beheerder)on 26 Jul 2010 at 22:37

    de visie dat we de bijbel maar weg moeten doen bv?

    dat we zoals je altijd beweert, “mens” moeten zijn in plaats van “christen”

    eigenlijk hoef ik je dat helemaal niet te schrijven, je weet zelf donders goed waar je mee bezig bent….

  19.   mwon 26 Jul 2010 at 22:46

    Ik heb er toevallig net een boekje over gelezen, over iemand die bij de new age beweging gezeten heeft en het is inderdaad een misleiding. Ik zal morgen de titel geven.

  20.   bason 26 Jul 2010 at 23:01

    @rob

    Dat dit gebeurt zal ik niet ontkennen ik vind zelf dat je mensen geen angst moet ‘aanwakkeren’, ieder is verantwoordelijk voor zichzelf, maar goed dat was ook niet mijn probleem. Wat wel mijnprobleem met ‘new age’ is dat het onduidelijk is wat het precies is.

  21.   Propheton 26 Jul 2010 at 23:11

    Beste Rob Ter Horst

    Ik vind het ook niet terecht dat er naar anders “denkenden”‘ met hel en verdoemenis en je moet je bekeren van je zonden wordt geschreven op een website. Als ik God de Vader niet zou kennen zou dit op mij ook aanstootgevend werken naar het christendom toe. Maar ik heb ondertussen ook geleerd niet naar de mens te kijken maar om me ogen gericht te houden op de Here Jezus Christus.

    Op de vraag waarom de new age beweging gevaarlijk is voor christenen is omdat er zich in de laatste tijd in het christendom een mix van new age gedachten goed en bijbelse doctrine is ontstaan in de kerken zelf. Dit is wel een degelijk een gevaar voor het “ouderwetse christendom.” Daarom heeft Jezus gezecht over de laatste dagen: Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. (uitverkorenen zijn de wedergeboren christenen) New age christendom leert de mensen dat zij de Christussen zijn en dat je goden bent en dus grote wonderen en tekenen kan doen. Een paar bekende new age voorgangers zijn Rick Warren, Robert Schuler en zo zijn er een aantal. Wat me ook verontrust is dat Franklin en Billy Graham een aantal close vrienden heeft die ook betrokken zijn in de vrijmetselarij. De oorsprong van de new age beweging komt voort uit de vrijmetselarij.
    Wat je duidelijk ziet gebeuren dat de new age beweging als een soort paard van Troje het christendom binnen is geslopen en van binnen uit het christendom probeert te veranderen.
    Dit is voor ons het grootste gevaar. Ik kan verder alleen maar zeggen tegen jou volg Jezus maar niet de mensen.

  22.   believeron 26 Jul 2010 at 23:13

    Rob,

    Hello again,

    inderdaad jammer dat je blijft ageren tegen de christenen hier op een christelijke site.
    Ik dacht in de eerste instantie dat je oprecht was in je zoektocht maar ik begin nu toch mijn twijfels over jou te krijgen…
    De opmerking van Rain:
    “de visie dat we de bijbel maar weg moeten doen bv?
    dat we zoals je altijd beweert, “mens” moeten zijn in plaats van “christen”
    eigenlijk hoef ik je dat helemaal niet te schrijven, je weet zelf donders goed waar je mee bezig bent….”
    moet ik me helaas nu achter sluiten.
    Ik heb je op diverse topic’s :
    http://weeswaakzaam.wazzup.nl/2010/07/18/ayatollahs-keuren-martelen-en-verkrachten-van-vijanden-goed/#comments en: http://weeswaakzaam.wazzup.nl/2010/07/08/telescoop-toont-oudste-licht-van-het-heelal/#comments
    met respect behandeld en vaak succes gewenst maar ik heb van jou kant nog niet 1 positieve opmerking naar mij toe gehad en al helemaal niet naar andere christenen.
    Ik heb je diverse keren uiterst interessante links meegegeven die heel leerzaam voor je zouden zijn vooral met betrekking tot de misleidingen die uiterst geraffineerd in elkaar zitten.
    Niet 1 keer heb je ook daar positief op gereageerd of bedankt.
    Jammer dat je nu hierdoor toch negatief overkomt en het is duidelijk nu dat je niets opbouwends wil ontdekken over het christelijk geloof maar ik krijg nu toch ook de indruk dat je hier bewust er op uit bent om het christelijk geloof onderuit wil halen…
    Jammer,jammer…

  23.   believeron 26 Jul 2010 at 23:20

    Hier nog een zeer interessante topic over de new-age beweging:

    http://endtimes.punt.nl/?id=596859&r=1&tbl_archief=&

  24.   believeron 26 Jul 2010 at 23:26

    Deze wil ik jullie van de zeer gerespecteerde van mijn kant: Franklin ter Horst, ook niet onthouden.

    http://www.franklinterhorst.nl/Wereldreligies%20op%20weg%20naar%20eenheid.htm

  25.   Rob ter Horston 26 Jul 2010 at 23:43

    @ Rain

    ‘de visie dat we de bijbel maar weg moeten doen bv?
    Pardon? Waar haal je die onzinopmerking vandaan?

    dat we zoals je altijd beweert, “mens” moeten zijn in plaats van “christen”
    Meer mens als in deel van de mensheid dus, als in met elkaar samenwerken. Waar je opnieuw die onzin vandaan haalt dat ik vindt dat je moet stoppen christen te zijn vraag ik me opnieuw af!

    eigenlijk hoef ik je dat helemaal niet te schrijven, je weet zelf donders goed waar je mee bezig bent….

    Werkelijk? Volgens mij weet je dus helemaal niet waar ik mee bezig ben, gezien je twee voorgaande ‘nergens op slaande’ opmerkingen…

    Waar ik mee bezig ben, is me dingen afvragen.

  26.   Rob ter Horston 27 Jul 2010 at 08:55

    @ Believer

    Bedankt voor je eerlijkheid tegenover mij.

    Bij deze dan mijn excuses mocht je je beledigd voelen als christen, maar volgens mij heb ik je behoorlijk correct behandeld.

    De opmerking die ik gaf, had evenwel te maken met het vooroordeel van de christen over de New Age beweging.

  27.   Rob ter Horston 27 Jul 2010 at 09:13

    @ Believer

    Ook ik ben hier regelmatig voor van alles en nog wat uitgemaakt, dus komt het van beide kanten. Regelmatig zijn mijn uitspraken gemanipuleerd geweest, zelfs zo erg dat dat heeft geleid tot het voor mij nog langer onmogelijk te maken om te kunnen reageren, terwijl de persoon in kwestie zowel de manipulator als rechter was.

    Maar ja, ook ik ben niet op mijn mondje gevallen, ga ook wel eens te ver, en heb daarvoor ook wel eens mijn excuses aangeboden, ook aan Rain.

    Maar wat mij uiteindelijk tegenvalt is dat er niet vrijelijk valt te discussieren over het ‘christelijk’ geloof in al z’n aspecten, zowel positief als negatief, omdat, ja, waarom eigenlijk niet, als datgene wat de christen claimt de waarheid is.

    Maar dat zal wel met de voorgeschiedenis te maken hebben, en het vooroordeel tegen mijn persoon…

  28.   RaiN (Beheerder)on 27 Jul 2010 at 10:00

    @Rob T H

    het kan natuurlijk zijn dat je met vragen zit, onduidelijkheden, maar geef toe, het meeste wat ik je zie posten is kritiek op het christelijk geloof, je komt steeds over als iemand die ons hier de les wilt lezen, ons vertellen hoe wij het moeten doen, ons vertellen hoe verkeerd wij het doen…

    je hebt wel degelijk opmerkingen gemaakt in de trant van “geloven in God is niks mis mee, maar dan zonder al die heilige boeken” dat is geen leugen van mij, die opmerking ontkennen is dat wel…

    wat betreft dat “mens zijn” denk je nou werkelijk dat ik en anderen met mij als een stelletje wereldvreemden iedereen die we in het centrum tegenkomen wantrouwen, totdat we weten of het een christen is? je komt een beetje over als iemand die denkt dat wij het alleen maar bij “onze eigen soort” houden en ons daar naar veroordeelt….

    zelf ken ik genoeg mensen die niet gelovig zijn, bepaalde onderwerpen komen dan gewoon niet aan bod, mocht het wel gebeuren, dan gebeurt dat met respect, maar dat die ander niet gelooft, geen christen is, maakt deze persoon voor mij niet minder ofzo…

  29.   Rob ter Horston 27 Jul 2010 at 10:09

    @ Prophet

    Ik zie echter weinig verschil als toen het christendom opkwam. Dat heeft ook via via de bestaande geloven van binnenuit en van buitenaf veranderd…

    Is het verder niet zo dat ook het christendom, de katholieke kerk, protestanten enz. ook gebruiken hebben overgenomen van wat zij uiteindelijk heidenen noemden. Het is namelijk onvermijdelijk dat je mensen een nieuw geloof oplegt, ze het oude geloof vergeten, zonder ze compleet uit te roeien. Gebruiken en rituelen van het oude geloof sluipen dan vanaf het jongste ontstaan van het ‘nieuwe’ geloof binnen.

    Er bestaat m.i. geen zuiver geloof…

  30.   Ivonon 27 Jul 2010 at 10:45

    Rob T H,

    “Ik zie echter weinig verschil als toen het christendom opkwam.”
    -Quote Rob aan Profet-

    Dus jij was er al van bij het prille begin bij, wat enig zeg! ;-)

    Ivon

  31.   Rob ter Horston 27 Jul 2010 at 10:54

    @ RaiN

    ‘het kan natuurlijk zijn dat je met vragen zit, onduidelijkheden, maar geef toe, het meeste wat ik je zie posten is kritiek op het christelijk geloof, je komt steeds over als iemand die ons hier de les wilt lezen, ons vertellen hoe wij het moeten doen, ons vertellen hoe verkeerd wij het doen…’

    Ik heb inderdaad kritiek op het geloof, en dat het in dit geval gaat over de christen en het christendom is inherent aan het feit dat dit een christelijk website is. Ik kan hier moeilijk over de positieve en negatieve feiten van de islam, atheisme of de evolutietheorie gaan praten zonder de christen of het christendom erin te betrekken.
    Overigens herinner je je vooral de negatieve kritieken. Ik heb ook wel eens mijn twijfel geuit over de evolutietheorie, en over de big bang theorie. Ik heb daar ook wel eens ‘links’ van gegeven…

    Verder is het heel moeilijk de christen positief te benaderen, gezien het feit dat menig andere mening als negatief wordt ervaren, en elke ander feit als onwaar.

    ‘je hebt wel degelijk opmerkingen gemaakt in de trant van “geloven in God is niks mis mee, maar dan zonder al die heilige boeken” dat is geen leugen van mij, die opmerking ontkennen is dat wel…’

    Ik heb rechtstreeks een vraag aan jouw gesteld of het mogelijk was zuiver en alleen in god te geloven zonder de heilige boeken. Dat is dus compleet iets anders dan wat jij nu schrijft. Jouw antwoord was trouwens ontkennend. Als je in god gelooft, geloof je ook in de bijbel.

    ‘wat betreft dat “mens zijn” denk je nou werkelijk dat ik en anderen met mij als een stelletje wereldvreemden iedereen die we in het centrum tegenkomen wantrouwen, totdat we weten of het een christen is? je komt een beetje over als iemand die denkt dat wij het alleen maar bij “onze eigen soort” houden en ons daar naar veroordeelt….’

    Het probleem is dat er tegenwoordig een politieke correctheid heerst tot in het geloof. Woorden als christen, moslim of jood zijn synoniemen geworden voor scheldwoorden. Het hebben van kritiek op welk geloof dan ook wordt gelijk gezien als aanval. Als je het in een zin hebt over bijv. christen en een feitelijke vraag over de bijbel, vooral als die een ander beeld geeft, dan of hoor je niks, of komt het morele vingertje omhoog van, je stelt geen kritische vragen over het geloof.

    Nu, deze jongen stelt kritische vragen, naast gewone vragen, omdat ik hersenen heb gekregen om na te denken. Als god bestaat dan weet je de oorsprong van die vragen…

    Verder, wat houdt je dan tegen om samen met welwillenden uit alle geloven, en niet-gelovigen samen te werken aan een betere wereld, ten voordele van iedereen. Tot nu toe heb ik alleen gelezen dat iedereen christen moet worden om dat te bereiken.

    ‘zelf ken ik genoeg mensen die niet gelovig zijn, bepaalde onderwerpen komen dan gewoon niet aan bod, mocht het wel gebeuren, dan gebeurt dat met respect, maar dat die ander niet gelooft, geen christen is, maakt deze persoon voor mij niet minder ofzo…’

    Inderdaad, mijn vragen komen voort uit onwetendheid en uit vooroordelen, maar is dat ook niet het probleem van de gelovige…

  32.   Rob ter Horston 27 Jul 2010 at 11:00

    @ Ivon

    Er is genoeg literatuur over te vinden, en waar een wil is is een weg…

    Twee van de boeken die ik afgelopen zaterdag heb gekocht gaan over het christendom, en over hoe het christendom zich over Europa verspreide, en de ander over hoe de wereld christelijk werd…

  33.   Ivonon 27 Jul 2010 at 11:16

    Rob t H,

    Ongetwijfeld zijn er genoeg boeken op de markt. Maar ‘k heb nu genoeg aan de Bijbel, dat geld en tijd bespaar ik voor zinvoller dingen, maar ieder is zo vrij natuurlijk.

    Ivon

  34.   Emjeon 27 Jul 2010 at 12:21

    Ivon

    Kan je me de titels en schrijvers geven, van die 2 boeken?
    Ik las vroeger meer, maar boeken over bijbel en christendom hebben nog steeds mijn aandacht.

    en inderdaad er gaat veel geld in boeken zitten
    en als t echt iets toevoegt is t okay
    maar er is zoveel onzin te koop.

    Emje

  35.   Emjeon 27 Jul 2010 at 12:26

    Oops……persoonsverwisseling?

    Emje

  36.   Tomon 27 Jul 2010 at 13:24

    De paus speelt een grote factor in het ontstaan van één wereldreligie.

    De gezonde leer kunnen de mensen niet meer verdragen, de smalle weg naar de nauwe poort, het licht, de mensen haten het licht omdat daarin hun daden bekend worden.

    ” Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.
    Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe , en slechts weinigen weten die te vinden. ” ( Matteus 7:13-14 )

    Zo zie je ook talrijke valse profeten, zoals benny hinn bijvoorbeeld, en de mensen lopen maar al te graag achter die types aan omdat ze zeggen wat de mensen willen horen, niet wat God wilt dat de mensen moeten horen.

    Joel osteen heeft nog geen valse profetieën verteld volgens mij, maar is de grootste prediker van Amerika en legt de nadruk op geluk en welzijn, in principe de mammom.
    ” Prosperity gospel ”.

  37.   believeron 27 Jul 2010 at 14:09

    Beste Rob,

    “Bedankt voor je eerlijkheid tegenover mij.

    Bij deze dan mijn excuses mocht je je beledigd voelen als christen, maar volgens mij heb ik je behoorlijk correct behandeld”

    ik probeer altijd zo eerlijk mogelijk te zijn..
    je hebt me dan misschien wel correct behandeld maar alles is zo negatief en je blijft jammer genoeg toch enigszins generaliseren.
    Het had naar mij toe wel fijn geweest als je mij gewoon op de man(vrouw)af ,af en toe ook een bedankje gaf of iets positiefs te zeggen had. Als ik alles teruglees van jouw reacties komt alles zo negatief en teleurstellend over.

    “Verder is het heel moeilijk de christen positief te benaderen, gezien het feit dat menig andere mening als negatief wordt ervaren, en elke ander feit als onwaar.”

    Ik heb toch echt geprobeerd jou positief te benaderen maar deed jij dat nu echt van jouw kant?
    Misschien bedoelde je het niet opzettelijk en ben je gewoon een enorme scepticus( en dit bedoel ik niet negatief) alleen probeer iets genuanceerder hierin mee om te gaan want daardoor kom je wel heel negatief en “aanvallend” over…
    Dat er diverse christenen hier jou gelijk op aanvallen is jammer genoeg nog steeds zo en getuigd ook niet van een evenwichtig heid maar probeer daar ook een beetje “boven te staan”en laat ze dan maar begaan. Er zal altijd onenigheid over religies bestaan alleen feit is dat je hier op een christelijke site komt en je zegt zelf dat dit niet inherent hoeft te zijn maar zo werkt dat nu eenmaal niet bij iemand die al een overtuigd christen is en probeer dan net zo goed het voorbeeld te geven door een negatieve opmerking toch naar iets positiefs te draaien en als beide partijen dat nou eens blijven doen dan kan er weer in een opbouwende sfeer gediscussieerd worden.

    “Verder, wat houdt je dan tegen om samen met welwillenden uit alle geloven, en niet-gelovigen samen te werken aan een betere wereld, ten voordele van iedereen. Tot nu toe heb ik alleen gelezen dat iedereen christen moet worden om dat te bereiken.”

    Kijk, dit vind ik nu weer een opmerking die geen hout snijdt naar een christen toe, sterker nog je suggereert nu dat een christen niet aan een betere wereld wil werken en zoals je al eerder in je postings aangaf zijn volgens jou alle religies de schuld van alle oorlogen,enz.
    Blijkbaar laat je mijn verklaring hierover elke keer naast je liggen en wil je hier geen kennis over nemen.
    Nogmaals deze links die een absolute aanrader is in een persoonlijke zoektocht naar de waarheid.
    http://www.youtube.com/watch?v=kHFiHUXJDCE&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=ZNiWWtpR9io

    Het gaat in feite om de strijd tussen Goed en Kwaad en dit is een heftige strijd in de hemelse gewesten(de onzichtbare wereld) Onze waarneembare wereld wordt hier als toneel voor geruikt. Omdat de wereld door de leugen geregeerd wordt is het belangrijk deze leugens te ontmaskeren en vooral de oorsprongen en geschiedenissen van religies te onderzoeken.

    Nogmaals: het evangelie van jezus is voor een overtuigd christen waarlijk bevrijdend,niets opleggend,liefdevol naar anderen toe en absoluut de enige weg naar een betere wereld en juist de terugkeer naar de bron van het goed bedoelde..
    Vooral omdat de overtuigde christen gelooft dat Jezus terugkeert zoals beloofd en dan wordt alles weer nieuw gemaakt zonder ziekte’s,zonder oorlog,zonder satan enz. ik geloof dit omdat ik nu weet dat God dat kan!
    Hoe kun je dan in hemelsnaam vragen van een christen dat hij van zijn geloof moet afstappen omdat de rest dat juist gedaan heeft?

  38.   Ivonon 27 Jul 2010 at 14:45

    Emje,

    Het wordt toch niet te ingewikkeld voor je?

    Ivon

  39.   Rob ter Horston 28 Jul 2010 at 00:19

    @ Believer

    Weet je believer, ik ben juist ontzettend positief ingesteld, maar ook ontzettend realistisch, en ik heb ook een enorm gevoel voor humor, vraag dat maar aan mijn collega’s.
    Maar laten we eerlijk zijn, ik generaliseer, moraliseer en bekritiseer wel eens, jij doet dat vast ook, en de meeste andere mensen doen dat ook. Daar is helemaal niks mis mee. Sterker nog, het zit in het beestje, maar af en toe heb ik het idee dat sommigen zich wel heel snel beledigd voelt, en dat lijkt mij meer op ‘misbruik maken van’ dan dat men zich echt beledigd voelt.
    Ik ben meestal zeer direkt in mijn mening, kom regelmatig direkt ‘to the point’, dring ook regelmatig door tot de kern. Ik kan ook ‘stapsgewijs’ zeer logisch denken, en het zal best dat sommige mensen daar ‘moeite’ mee hebben, net zoals sommigen moeite hebben met mijn vragen.
    Maar van de andere kant heb ik ook al genoeg opmerkingen mogen horen, en meningen, want, en dat is mijn persoonlijke mening, als niet gelovige, als niet christen, heb je hier ook regelmatig met vooroordelen te maken, en daar kunnen anderen ook van meespreken. De christen (sorry, even generaliseren) laat zich ook niet onbetuigd in deze.

    Waar het mee begon is dat in het betreffende artikel generaliserend wordt gedaan over de new age beweging. Dat de new age beweging een occulte organisatie is. En dat vindt, en vond ik dus een generaliserende opmerking gebaseerd op vooroordelen, niks meer en niks minder. Maar mag een christelijke website dus wel een generaliserend en op vooroordelen gebaseerd artikel plaatsen, en tegelijkertijd eisen van niet christenen dat ze geen kritisch commentaar mogen geven op het feit dat het artikel uit ‘christelijke’ hoek komt, generaliserend en bevooroordeelt is, en dat juist dat gezien kan worden als generaliserend en gebaseerd op vooroordelen op christenen. Zou wel heel erg krom zijn…

    Verder, het hoe te benaderen van een christen. Is nog steeds moeilijk…
    Er zijn uitspraken gedaan in het verleden waarin menig christen zichzelf ziet als een ‘beheerder o.i.d.’ van deze planeet, en niet van deze wereld zijnde. Dan is mijn conclusie toch dat de christen zichzelf als ‘meer’ ziet, als ‘belangrijker’ dan al die andere aardbewoners, toch? Of moet ik dat zien als uitspraken van mensen met een rijke fantasie, want hoe moet ik het dan zien?. Als zij deze mening zijn toegedaan, dan zal die mening ook z’n invloed hebben in het dagelijks leven, en op contacten met andere mensen. Als dus je hele ‘wezen’ deze mening is toegedaan, dan handel je ook zo. Als je dus voluit meent ‘gesteund’ te worden door een almachtig wezen, dan is dat de uitgangspositie van de gelovige, de christen. En dan kan je zeggen wat je wilt, de overtuiging van de christen laat geen andere mening toe, dult geen kritiek. Ja, dan kan je spreken van een ‘machtspositie’, als je je gesteund weet door de almachtige…

    Mijn opmerking dat iedereen blijkbaar christen moet worden voordat er vrede zal zijn, snijt wel degelijk hout. Deze mening is namelijk uitgesproken op deze website, en wel door meerdere christenen, en daar is ook behoorlijk heftig over gediscussieerd. Dat laat mij de conclusie nemen dat sommige christenen het blijkbaar belangrijker vinden dat iedereen christen wordt, wat dus gewoon niet zal gebeuren, omdat andere geloven er net zo over denken, en is blijkbaar de ellende op deze wereld minder belangrijk. Mijn mening is dan inderdaad ook dat het geloof mede-schuldig is aan oorlog. In een eerder betoog sprak ik toch dat wapens nog steeds gezegend worden, dat soldaten nog steeds gezegend worden.

    Wat betreft goed en kwaad, en de onzichtbare wereld. De onzichtbare wereld, weer zoiets ongrijpbaars. Overigens heb ik wel ideeen wat die zogenaamde onzichtbare wereld is. Mijn goed is simpelweg wat doen aan de ellende veroorzaakt door oorlog, misdaad, armoede en honger. Het geloof zou daar een machtige speler in zijn, ware het niet dat de kerk en het geloof weldegelijk een belang kan hebben in het in stand houden van deze ellende. Als het dus gaat om de leugen, dan gaat het dus om de waarheid, en dus de gehele waarheid, niet een ‘beperkte’ waarheid…
    De waarheid kan dus net zo goed in het nadeel zijn van de kerk en het geloof.

    Verder heb ik nooit geschreven dat ik vindt dat een christen z’n geloof moet opgeven, maar ‘slechts’ z’n geloof niet boven het algemeen belang te zetten. Het samenwerken met een moslim aan een gezamelijk doel wil niet zeggen dat je de gewoontes en gebruiken van die moslim, of van de islam moet overnemen, maar simpelweg, t.b.v. het algemeen belang afspraken maakt om tot oplossingen te komen. Tja, en mijn mening is, dat je dan best wel eens wat water bij de wijn kan doen, of zelfs moet doen, maar ook daar heeft, daar gaat ie weer generaliseren ;) , menig christen, jood en moslim moeite mee, omdat alle kampen ook vooroordelen hebben over elkaar, elkaar wantrouwen, elkaar ervan beschuldigen niet het ware geloof te zijn. En de mening om geen water bij de wijn te doen is hier ook uitgesproken.

    Dus hopelijk ben je tevreden over deze uitleg, en mijn scepsis over het geloof, en de christen, de moslim en de jood. Deze drie kampen zijn zooooo overtuigd van hun gelijk, dan ze, volgens mij, er alles voor over hebben, om die overtuiging ook kracht bij te zetten, desnoods via een oorlog, waarvan ze allemaal hopen dat die via GOD, ALLAH of JHWH gunstig voor hen zal uitpakken, vergetende dat dat ook wel eens de laatste oorlog kan zijn, omdat er dan niemand meer is…
    Ze spelen op het scherpst van de snede, en met de levens van honderden miljoenen mensen. Want zo denk ik erover…

    Dus als je nog vragen hebt, dan hoor ik ze graag, en vriendelijk bedankt voor je reaktie ;) .

  40.   Rob ter Horston 28 Jul 2010 at 00:24

    @ Emje

    Filippi, hoe het christendom in Europa begon. ISBN 978-90-795-7810-8
    Parthenon, Eduard Verhoef

    Toen onze wereld christelijk werd. ISBN 978-90-8687-051-6
    Uitgeverij Klement, Paul Veyne

    Of het interessante boeken zijn weet ik nog niet, heb ze nog niet gelezen…

  41.   Rob ter Horston 28 Jul 2010 at 07:48

    @ Believer

    Zo, dat wat weer een uiterst negatief stukje ;) .

    Ook nog even naar die filmpjes gekeken, waarvoor dank. Ik heb daar ook verschillende boeken over, maar om dat allemaal uit te pluizen en te controleren op waarheid heb ik helaas geen tijd voor. En dat is ook een van de problemen, er zijn zo ontzettend veel samenzweringstheorien dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Iets wat ik overigens hier ook al melde, dat een heleboel van die zogenaamde samenzweringen gewoon lege vaten zijn. Je spendeert ontzettend veel tijd en geld eraan, blijft echter constant in een cirkel lopen, en lost het raadsel niet op. Het lijdt alleen maar af van de echter samenzweringen…

    Er zijn zelfs mensen die zeggen dat het geloof een grote samenzwering is, om mensen in het gareel te houden.

    Dus, besteed ik een weinig tijd aan de bijbel, en later weer aan wat anders als ik het tijd vindt.

    Wat mij wel opvalt, niet alleen hier, maar in het algemeen, en dat zie je ook elders op internet, is dat menig gelovige toch maar weinig afweet van het fijne van de bijbel. Tuurlijk, men weet de tekst, men weet wat waar te vinden, men is snel in repliek geven, maar als het aankomt op nauwkeurigheid, op rekenen met bijbelse gegevens geeft menig gelovige niet thuis, opvallend. Het is net alsof ze zich nooit hebben afgevraagd om eens de bijbel nauwkeurig te onderzoeken op z’n uitspraken en juistheid. Als je dat dus doet, en dat kenbaar maakt, komen gelijk de reacties los, zoals leer van God, niet over God, en ‘geef het op’…

    Kijk, hierbij komt mijn voordeel weer om de hoek kijken, dat ik dus niet religieus ben, en ik dus de bijbel wel kritisch kan bekijken, en kan lezen wat er nu eigenlijk precies staat, en kan uitrekenen en controleren wat er allemaal in de bijbel staat.

    Ik ben van mening dat je overal over moet kunnen praten, ook als het je niet bevalt. Dat is de juste manier om elkaar te leren kennen.

    Waarom ik dit doe. Omdat het geloof een enorme grote stempel heeft gedrukt op zowel de geschiedenis als de mens, en ik het vanwege dat nu belangrijk vindt om er meer van te weten…

  42.   believeron 29 Jul 2010 at 16:49

    beste Rob,
    “Weet je believer, ik ben juist ontzettend positief ingesteld, maar ook ontzettend realistisch, en ik heb ook een enorm gevoel voor humor, vraag dat maar aan mijn collega’s.”

    oke, dat zal ik doen..(lol)

    “Maar van de andere kant heb ik ook al genoeg opmerkingen mogen horen, en meningen, want, en dat is mijn persoonlijke mening, als niet gelovige, als niet christen, heb je hier ook regelmatig met vooroordelen te maken, en daar kunnen anderen ook van meespreken. De christen (sorry, even generaliseren) laat zich ook niet onbetuigd in deze.”

    Ben ik mee eens en vindt dit soms erg jammer dat er diverse christenen hun geloof drammend brengen als de enige waarheid(wat het voor mij overigens wel is) naar een niet christen/atheist/vrijheidsdenker enz. Ik ben het ook niet mee eens om op deze manier te evangeliseren; ik denk eerder dat dit afstoot maar wil mijn mede broeders en zusters hier toch niet op veroordelen want ik begrijp ze wel alleen de “shit” is dat de niet-gelovige dit niet begrijpt en daardoor nog veel minder…

    “Waar het mee begon is dat in het betreffende artikel generaliserend wordt gedaan over de new age beweging. Dat de new age beweging een occulte organisatie is. En dat vindt, en vond ik dus een generaliserende opmerking gebaseerd op vooroordelen, niks meer en niks minder.”

    Ik begrijp je reactie echt hierover maar aan de andere kant: Als je je meer verdiept in deze materie is het in de ogen van een christen absoluut een occulte beweging die alles te maken gaat hebben met de geprofeteerde eindtijd. En in die context is het begrijpelijk dat deze beweging als duivels en satanisch gezien wordt door deze christelijke site.Zeker de oorsprong en de bron daarvan waar menig “new ager”geen weet(onbewust) van heeft is zeer occult.(in de ogen van een christen).

    ‘Mijn mening is dan inderdaad ook dat het geloof mede-schuldig is aan oorlog. In een eerder betoog sprak ik toch dat wapens nog steeds gezegend worden, dat soldaten nog steeds gezegend worden.”

    Dit is mijns insziens onjuist als je het in een andere perspectie ziet: religie wordt misbruikt door de werkelijke machtshebbers van deze aarde. Een ware christen houdt zich verre van deze wereld omdat hij niet van deze wereld is…

    “Als het dus gaat om de leugen, dan gaat het dus om de waarheid, en dus de gehele waarheid, niet een ‘beperkte’ waarheid…”

    Weer helemaal mee eens! Daarom ben ik zelf ook alles gaan onderzoeken wat betreft de leugen waarin wij leven en die ons bewust wordt voorgehouden door deze werkelijke machtshebbers achter de coulissen. En geloof me : once you begin to dig, the rabbit’s hole get’s deeper and deeper…

    zie:http://weeswaakzaam.punt.nl/?r=1&id=442670
    http://pieterstuurman.blogspot.com/2009/09/kredietcrisis-de-oorlog-tegen-alle.html

    “Ook nog even naar die filmpjes gekeken, waarvoor dank. Ik heb daar ook verschillende boeken over, maar om dat allemaal uit te pluizen en te controleren op waarheid heb ik helaas geen tijd voor.”

    Je moet echt wel even het boek: “de dertien satanische bloedlijnen”van Robin de Ruiter lezen> Dit is een absolute aanrader betreft de werkelijke machtshebbers van deze aarde en hun duistere plannen. Niet een of ander vaag boek( geen christelijk boek overigens) maar met weerlegbare bronnen.
    http://www.mayrapublications.nl/index.php?paginaid=55
    http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=m7&s=m43&ss=P507&l=NL

    Je zegt zelf elke keer dat je de waarheid boven tafel wil hebben hoe kun je daar dan geen tijd in willen besteden?

    “Verder heb ik nooit geschreven dat ik vindt dat een christen z’n geloof moet opgeven, maar ’slechts’ z’n geloof niet boven het algemeen belang te zetten.”

    Nee, maar indirect vraag je een christen bepaalde meningen en visie’s maar overboord te gooien ten wille van de lieve vrede die mijns insziens alleen maar mogelijk is door het geloof en het verlangen Jezus te volgen. Dit is iets onmogelijks voor een christen omdat de onderlegde christen weet waar de valkuilen zitten en weet dat wij moeten volharden in ons geloof totdat de tijd komt en Hij alles weer nieuwmaakt.

    “Ik ben van mening dat je overal over moet kunnen praten, ook als het je niet bevalt. Dat is de juste manier om elkaar te leren kennen.
    Waarom ik dit doe. Omdat het geloof een enorme grote stempel heeft gedrukt op zowel de geschiedenis als de mens, en ik het vanwege dat nu belangrijk vindt om er meer van te weten…”

    En dat mag ook en als dat met respect kan gebeuren naar allebei de kanten, is dit inderdaad de beste manier om elkaar te leren kennen en we moeten daar elkaars mening niet in opdringen maar elkaar tot nut zijn in de positieve zin…

    Het geloof heeft inderdaad een enorme stempel heeft gedrukt op de geschiedenis( die vaak gemanipuleerd en als een leugen de wereldgeschiedenis in ging) en de mens. ik denk omdat wij allemaal een godsbesef hebben meegekregen(geprogrameerd) en het aan onze vrije wil is waar wij uiteindelijk voor kiezen.
    Voor mij is dit nu Jezus volgen en God als mijn Schepper aanvaarden die beloofd heeft alles weer nieuw te maken. Onder Zijn regering zal er zoals beloofd geen oorlog meer zijn en geen honger en de hele schepping zal weer na herordening weer gaan funcioneren met vele dimensies meer waar wij nu nog geen weet van hebben.

    beste Rob, Ik wens je weer veel succes en bedankt voor je eerlijke reactie’s . ik heb nu effe geen tijd meer: morgen op vakantie. maar misschien tot op een andere topic!

    vriendelijke groet,

  43.   Emjeon 29 Jul 2010 at 17:22

    Ivon

    Het leven is al heel lang te ingewikkeld voor me (smile)

    Emje

  44.   Ivonon 29 Jul 2010 at 19:09

    Tja … en ik dacht … :-)

    Ivon

  45.   Rob ter Horston 30 Jul 2010 at 09:11

    @ Believer

    Prettige vakantie…

    Nog wel even een reactie op 1 punt, mocht je e.e.a. toch nog volgen, en voor anderen om te reageren…

    ‘Nee, maar indirect vraag je een christen bepaalde meningen en visie’s maar overboord te gooien ten wille van de lieve vrede die mijns insziens alleen maar mogelijk is door het geloof en het verlangen Jezus te volgen. Dit is iets onmogelijks voor een christen omdat de onderlegde christen weet waar de valkuilen zitten en weet dat wij moeten volharden in ons geloof totdat de tijd komt en Hij alles weer nieuwmaakt.’

    Als men gezamelijk naar vrede kan streven prima, maar dat dit alleen kan via Jezus is dus een toekomstig conflictpunt…
    Vrede is voor mij, geen oorlog meer, geen misdaad, geen honger en armoede en nog een paar punten. Maar dat is blijkbaar voor de christen en gelovige niet genoeg. En daar loert dus weer het volgende conflict…

    Wanneer hebben mensen nu eens genoeg…

  46.   RaiNon 30 Jul 2010 at 14:58

    kijk Rob, daar hebben we het weer… je hebt het steeds over wat voor JOU vrede is, hoe het naar JOUW idee goed is, hoe JIJ het graag ziet, hoe een betere wereld volgens JOU eruitziet…

    ook niet echt veel ruimte voor andersdenkenden dus…

    klassiek geval van de pot verwijt de ketel…

  47.   Rob ter Horston 30 Jul 2010 at 17:44

    @ RaiN

    Er is in mijn visie juist heel veel ruimte voor andersdenken, op voorwaarde dat ze wat zijzelf willen, ook alleen toepassen op zichzelf, en wat zij anderen ‘toewensen’ eerste bespreken met die anderen.

    De mens moet vooral zelf kunnen bepalen hoe zij vreedzaam willen worden. Dat kunnen zij doen door geweld af te zweren, door geen wapens meer te gebruiken, door geen aandelen in de wapenindustrie te kopen etc. Ze hebben zelfs de vrije keuze vrede te kennen via hun geloof, via christus bijvoorbeeld. Iets wat de christenen graag willen, maar ze hebben ook de keuze dat via hun eigen geloof of overtuiging te doen…

    Maar gaat de christen voor de ander bepalen dat er alleen vrede mogelijk is via christus, of laat hij die keuze hoe tot ‘persoonlijke’ vrede en wereldvrede te komen vrij aan de ander.

    Kortom, hoe vrij laat de een de ander in z’n vrije keuze…

  48.   RaiN (Beheerder)on 30 Jul 2010 at 20:33

    “Maar gaat de christen voor de ander bepalen dat er alleen vrede mogelijk is via christus, of laat hij die keuze hoe tot ‘persoonlijke’ vrede en wereldvrede te komen vrij aan de ander.”

    je doet het echt een beetje overkomen alsof de christen de andersdenkende dwingt, terwijl we ieder zijn/haar eigen keuze laten maken, dat wij geloven wat wij geloven en daaraan vasthouden, dat is ons goed recht, net zoals jij het recht hebt jouw denkwijze te hebben, volgens jou is vrede mogelijk op de door jou geopperde manier, volgens christenen is vrede alleen mogelijk door Jezus Christus…

    we kunnen hier een eeuwig durend welles nietes spelletje van maken, maar persoonlijk heb ik daar weinig behoefte aan…

    ik heb dacht ik al eerder uitgelegd, ik ben christen, de meesten in mijn familie niet, vele bekenden ook niet, ik kan (hoe is het mogelijk he) goed met ze overweg, terwijl ik het graag zou zien dat zij ook Jezus in hun leven toelaten, laat ik ze, tenwij ze hierover mijn mening vragen of het gesprek erop komt… en ook ga ik vreedzaam om met iedereen die ik buiten tegenkom… passeer je iemand, knik je even vriendelijk, zul je zien, werkt heel goed, oudjes laat je even netjes oversteken, laatst nog een man meegenomen die stond te liften, het eerste wat ik hem vroeg was: “waar gaat de reis naartoe?” en niet: “bent u christen?’

    en voordat je komt met het verhaal van de oorlogen die aan de gang zijn: dat draait voornamelijk om geld en macht…

    wij christenen hebben geen heilige oorlog tegen een groep die we moeten uitroeien als zij zich niet bekeren, ook zien wij ze niet als apen en zwijnen…

    hoe meer mensen zich tegen ons verzetten, hoe meer bevestiging dat voor ons is dat hetgeen wij geloven juist is, het is voorzegd…

  49.   Rob ter Horston 30 Jul 2010 at 22:46

    @ RaiN

    Wat is er?

    Denk je soms dat ik een hekel heb aan christenen, of dat ik ze haat, zoals hier al vaker is gezegd. Niets is minder waar, maar ik wil wel graag hun diepste gedachten weten over andersdenkenden. Overigens ben ik sceptisch naar meer geloven. Zo is mijn moslim-collega er ook hevig van overtuigd dat alleen de islam de juiste richting is. Dus daar discussieer ik ook soms hevig mee, maar niet omdat ik de islam haat, of een hekel aan m’n collega heb. Alles heeft ermee te maken met wat voor uitspraken er hier en elders gedaan worden over andersdenkenden. Ik wil dus weten waar de overtuiging vandaan komt, en of wat men allemaal claimt echt wel klopt…

    Vandaar dat ik de uitspraak dat er alleen maar vrede kan zijn via christus zo interessant vindt, in relatie tot andersgelovigen, en hoe men dat denkt te bereiken.

    Laat ik het er dan maar op houden dat die uitspraak bedoeld is voor eigen gebruik en eigen toepassing, en dus niet van toepassing is op niet- en anders-gelovigen.

  50.   Rob ter Horston 30 Jul 2010 at 22:50

    @ RaiN

    Het zal overigens best wel eens kunnen dat ik vroeger een beetje te hard van stapel ben gelopen in mijn ‘beschuldigingen’ en ;opmerkingen’, maar als ik uitspraken zie in de trant van ‘papier uit de koran als toiletpapier’ dan kan ik daar ook alleen maar negatieve conclusies uit trekken…

  51.   ernstigebijbelonderzoekeron 30 Jul 2010 at 23:03

    “Altijd gedacht dat het was om de gelovigen naar de mis te roepen…” (quote rob)

    Dat is ook waar maar dit was niet de hoofdreden. Kerkklokken zijn nml ‘gezegend’, om de boze geesten te verjagen en om heidenen van de kerk af te houden, het is ook een afweermiddel tegen de duivel.

  52.   RaiN (Beheerder)on 30 Jul 2010 at 23:09

    “Het zal overigens best wel eens kunnen dat ik vroeger een beetje te hard van stapel ben gelopen in mijn ‘beschuldigingen’ en ;opmerkingen’ ”

    dan denk ik dat we elkaar daarin wel een hand kunnen schudden….

    ik denk dat het niet zien van lichaamstaal en het niet horen van een stem hier ook wel een grote rol in speelt, dat is een klein nadeeltje van online discussies…

    “Denk je soms dat ik een hekel heb aan christenen, of dat ik ze haat, zoals hier al vaker is gezegd.”

    ik denk niet dat je een hekel hebt aan christenen, maar vaak wek je bij mij de indruk dat je wel een hekel hebt aan het christendom/geloof.

    jij bent vrijdenker/atheïst… ben ik ook geweest, alleen denk ik in een andere vorm dan jij, ik had een hekel aan alles wat met geloof te maken had, ik vond het maar een achterlijk en zweverig gedoe. dus vanuit die ervaring begrijp ik wel dat je met onbeantwoorde dingen zit, echter zijn er gewoon dingen die door een mens niet uit te leggen zijn…

    ik zit zelf ook met nog wat vragen, die ik hoop in het hiernamaals te kunnen stellen, aan Hem zelf, tot die tijd zal ik het moeten doen met hetgeen de Bijbel mij leert, de gesprekken met de dominee en andere broeders en zusters en het gevoel dat ik erbij heb…

    ik denk dat jij en ik zelfs in staat zouden zijn om samen een biertje te drinken, onze zienswijze met elkaar te delen, maar eens zullen wij het denk ik nooit worden, wat betreft de vrede, ik snap je punt, ik probeer het allemaal zo goed mogelijk te doen, dan met name de kleine details die ik hierboven noemde in het dagelijks leven, veel meer kan ik op dit moment niet betekenen voor de problemen in de wereld…

    ik probeer zo goed mogelijk op dingen te letten, ik eet geen tonijn meer omdat deze zowat met uitsterven bedreigd is, ik ga niet andere mensen proberen de ogen uit te steken met dure spullen, vandaag nog een paar schoenen gekocht voor de zomer bij scapino, waren de laatste paar en toevallig in mijn maat… van 25 nu voor 5 euro, ben ik tevreden mee, ik heb een paar nogal prijzige bergschoenen (meindl) die ik al zo’n 10 jaar heb, zit haast geen zool meer onder, maar ze zijn verder redelijk goed en lopen als pantoffels zo lekker, dus binnenkort laat ik ze voor een paar tientjes oplappen en kan ik er weer 10 jaar mee vooruit, dus verspillen doe ik ook niet… als ik iets te koop heb zeg ik precies wat eraan scheelt. haal ik iets gratis op van bv marktplaats, geef ik iets anders weer gratis weg, maar bv de wereld helpen met het overmaken van karrenvrachten vol geld zit er niet in, dat is er gewoon niet…

    dit is overigens geen betoog om te laten zien hoe goed ik wel niet ben, maar eerder om aan te tonen dat ik ook maar een gewoon mens ben, die zo beschaafd en bescheiden mogelijk probeert te leven… mede dankzij mijn geloof in Jezus Christus en Zijn voorbeeld…

  53.   ernstigebijbelonderzoekeron 30 Jul 2010 at 23:13

    “Het zal overigens best wel eens kunnen dat ik vroeger een beetje te hard van stapel ben gelopen in mijn ‘beschuldigingen’ en ;opmerkingen’, maar als ik uitspraken zie in de trant van ‘papier uit de koran als toiletpapier’ dan kan ik daar ook alleen maar negatieve conclusies uit trekken…” (quote rob)

    Waar komt dat gevoel vandaan zou je je dan moeten afvragen, hoeveel christenen zijn er niet door moslims afgeslacht als honden……

    -Hoor je christenen zeggen dat ze de Bhagavad Gītā willen verbranden?

    -Hoor je christenen zeggen dat ze de Tipitaka (boeken van Boehddha willen verbranden?

    -Hoor je christenen zo wie zo zeggen dat ze de boeken van een vage sekteleider willen gaan verbranden?

  54.   ernstigebijbelonderzoekeron 30 Jul 2010 at 23:19

    Wat is het verschil tussen Rain en Rain, ik zie 2 rains namelijk?

  55.   RaiN (Beheerder)on 30 Jul 2010 at 23:32

    oww, als ik als RaiN post, ben ik vergeten in te loggen, als ik ingelogd ben, heb ik er beheerder achter staan…

    verder is er nog iemand die geen naam kon verzinnen en heeft gekozen voor de naam NaiR, maar daarmee heb ik niks te maken….

  56.   RaiN (Beheerder)on 30 Jul 2010 at 23:34

    verder inderdaad, met boeddhisten zie je geen problemen, ik mag dat soort graag, zo zachtmoedig volk, zo zijn de meeste gelovigen eigenlijk… maar dan komt de islam… maak een tekening van mohammed en je bent je leven niet meer zeker voor de rest van de tijd dat je op aarde rondloopt…

    er zijn een beetje te veel “incidenten” de laatste tijd met moslims en de islam om nog van incidenten te spreken…

  57.   ernstigebijbelonderzoekeron 31 Jul 2010 at 00:54

    Idd veel ‘incidenten’ binnen de Islam, maar volgens NaiR zijn moslims toch hele vredige mensen, die de mens respecteert, en vreedzaam met andere gelovige samenleeft. Hoe kan hij dit volhouden? omdat hij:

    1. Hij een gigantische plaat voor zijn kop heeft

    2. Is gehersenspoeld door de imam

    3. Heeft een vorm van een hersenbeschadiging (waarschijnlijk door het biddden naar zijn maan-god en heeft vaak zijn hoofd gestoten aan de grond) waarin hij in een soort continue ‘roes’ leeft.

  58.   Rob ter Horston 31 Jul 2010 at 07:27

    @ RaiN

    Dank je voor je uitleg…

  59.   Rob ter Horston 31 Jul 2010 at 07:46

    @ ernstigebijbelonderzoeker

    Waar komt dat gevoel vandaan zou je je dan moeten afvragen, hoeveel christenen zijn er niet door moslims afgeslacht als honden……

    Om deze zin te beantwoorden moet je maar eens naar de eerste wereldoorlog, en het koloniaal verleden kijken. Waren de meeste, zoniet alle Ararbische landen kolonien geweest van een of ander ‘west;-europees land, zoals Frankrijk, Italie etc. Denk je niet dat de huidige situatie, en het denken van de mensen, daar ook iets mee te maken kan hebben, oud zeer?

    Het is overigens maar een deel van het verhaal…

  60.   ernstigebijbelonderzoekeron 31 Jul 2010 at 19:08

    Ik denk dat je niet zo ver hoeft te zoeken, wij hebben toch ook geen hekel aan de duitsers gekregen? nee ik denk dat de oorzaak elders gezocht moet worden…..

  61.   Rob ter Horston 31 Jul 2010 at 19:27

    @ ernstigebijbelonderzoeker

    Ik ben van een generatie die toch iets anders aankeek tegen de ‘wir haben es nicht gewust’ en ‘ich will es nicht wissen’ Duitsers…

    Je moet het verleden niet uitvlakken wat betreft de oorzaak van diverse conflicten.
    Zo is de tweede wereldoorlog een indirekt gevolg van de eerste wereldoorlog. Als ik het goed heb, is Duitsland helemaal niet verslagen geweest, uiteraard afhankelijk vanuit welk standpunt je het bekijkt, maar is er een impasse ontstaan, waarbij Duitsland uiteindelijk het onderspit dolf. Men was letterlijk doodmoe, vandaar ook het ontstaan van de Spaanse griep. Maar de herstelbetalingen die Duitsland moest doen aan de geallieerden hebben Duitsland aan de afgrond gebracht. Daar werd uiteindelijk handig gebruik van gemaakt door een Oostenrijks korporaaltje van ‘joodse’ afkomst, met de hulp van enige ‘katholieke’ hulpjes. Het waren overigens die hulpjes die het Oostenrijkse korporaaltje naar voren schoven. Weet wel dat vele vurige aanhangers uit Beieren kwamen, een overtuigend katholieke Duitse deelstaat.

  62.   Propheton 31 Jul 2010 at 21:50

    Hitler was niet van Joodse afkomst, hij was gewoon een oosterrijker. Het was wel de katholieke kerk die hem flink ondersteunde.

  63.   Rob ter Horston 01 Aug 2010 at 07:11

    @ Prophet

    Had inderdaad moeten staan ‘vermeende joodse afkomst’.

    Overigens was hij er niet vies van joden op hoge posten te plaatsen, ze de stempel arier te geven, omdat hij ze nodig had vanwege hun kennis…

  64.   ernstigebijbelonderzoekeron 01 Aug 2010 at 12:24

    “Ik ben van een generatie die toch iets anders aankeek tegen de ‘wir haben es nicht gewust’ en ‘ich will es nicht wissen’ Duitsers…”
    (quote rob)

    Daar zit het verschil in denk ik, als je de oorlog mee hebt gemaakt dan kijk je er anders tegen aan

  65.   bendig unit 22on 11 Aug 2010 at 12:55

    new age …. nazi,s….??????????christenen en inquisitie!!!!!!!!!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets die vermelden De opkomst van de New Age beweging | Weeswaakzaam -- Topsy.com

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply

Get Adobe Flash playerPlugin by wpburn.com wordpress themes